Årets satsningsområde til barnehagen er språk. Målet for barnehagen er at alle barn skal møte et rikt og variert språkmiljø, med fokus på inkludering og fellesskap. Det å kunne kommunisere er grunnleggende for mennesker, og vil være en viktig faktor for barns livsmestring. Både sosialt, kognitivt og emosjonelt. Stadig leser vi om forskning på barnehagen som institusjon, og det vises til at barnehagen er barns første ledd i et utdanningsløp. De siste årene har Regjeringen hatt økt fokus på tidlig innsats, og barnehagen har vist seg å bli identifisert som en spesielt viktig arena for dette. Barnehagen er bidragsyter for barns utvikling av språklige ferdigheter, da den grunnleggende språkutvikling skjer i barnehagealder. Barns språk handler om å kunne lytte, forstå og skape mening. Det er en viktig side ved sosial utvikling og mestring. Barnehagen må tilrettelegge for aktiviteter som fremmer språklig inkludering. Språk skapes i aktiviteter og i samspill mellom barna.
Forskning viser til at støtte i barns språkutvikling kan være med på å skape språklig mangfold, og er en god bidragsyter for å skape en inkluderende praksis i barnehagen. Dette forutsettes av at alle barn og voksne er en del av denne læringen. Språkstøtte kan være grafiske symboler og tegn til tale. Dette omtales som alternativ, supplerende kommunikasjon (ASK). Personalet i Stiftelsen Kaja barnehage ønsker å delta på ASK-kurs i regi av kommunen. Arbeidet med språk i barnehagen skal, ifølge Kunnskapsdepartementet, være kunnskapsbasert, reflektert, planlagt, begrunnet, organisert, målrettet og helhetlig. Det er derfor viktig for barnehagen, og få økt kompetanse på området, og forankre dette i personalgruppen og i våre arbeidsmetoder. Barnehagen følger et språkårshjul hvor det skapes felles fokus og arbeid med bokstaver, sanger, rim/ régler, munnmotorisk øvelse og tegn til tale. Dette skal sikre et kontinuerlig arbeid med språk, tilpasset de ulike aldersgruppene, gjennom året.
Barnehagen har et samarbeid med Høgskolen i Østfold, om regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen. Her vil vi i barnehageåret ha et samarbeidende utviklingsprosjekt, hvor vi har valgt å ha barnehagens satsningsområde som fordypning. Slik kan barnehagen stadig utvikle ny kunnskap, som vil styrke kvaliteten i arbeidet. God kunnskap om barns språkutvikling og uttrykksformer er viktig i dette arbeidet. Et reflektert blikk på den pedagogiske praksisen vil bidra til å øke bevissthet hos personalet i sitt arbeid med språkstimulering. Dermed vil det være nødvendig å ha refleksjonsprosesser, selvstendig og i grupper, gjennom året. Slik vil vi alltid evaluere og vurdere vårt arbeid underveis i læringsprosessen, og stadig jobbe for å utvikle og forbedre vår praksis.
Språkarbeid er en gjennomgående del av barnehagens hverdag, og skal være synlig i alle situasjoner gjennom barnehagedagen. Personalet i Kaja barnehage vil støtte barns språkutvikling i samlingsstund, i garderobesituasjoner, ved bleieskift og stell, under måltid, på tur og i lek og tilrettelagte aktiviteter sammen med barna. Barnehagen jobber med å fornye det fysiske miljøet i barnehagen, for å skape en inkluderende praksis og et rikt språkmiljø. Språkrommet blir er et fokusområde i dette arbeidet, da det henger sammen med satsningsområdet vårt. Rommet skal by på varierte leke- og læringsmuligheter som en god inngang til arbeid med språk. Her tilbys barna spill, bøker, puslespill, musikk, lek med dyr og munnmotoriske aktiviteter. Språkgrupper arrangeres også inne på dette rommet.
Et godt språkmiljø i Stiftelsen Kaja barnehage kjennetegnes slik:
- Det er tilgang til varierte leker og pedagogisk materiell.
- Personalet bruker ASK som arbeidsmetode.
- Personalet følger språkårshjul for barnehagen med felles fokus i barnegruppene:
- Bokstaver, rim, régler, sanger og munnmotorikk.
- Det tilrettelegges for gode samtaler med barn, og mellom barn.
- Det arrangeres språkgrupper.