Informasjon om barnehagen

Stiftelsen Kaja barnehage åpnet dørene sine for første gang allerede i 1956, og er dermed også Ås sin eldste barnehage. Barnehagen har blitt driftet på mange og ulike måter, noe som har skapt mye historie i veggene. I dag er barnehagen driftet som en avdelingsbarnehage med 42 barnehageplasser, med barn i alderen 1-5 år. Det er tre aldersdelte avdelinger; Skogmus, Klatremus og Markmus.

Barnehagen ligger sentralt til med kort avstand til Ås sentrum, og med fine grøntarealer og natur i umiddelbar nærhet. Vitenparken befinner seg i kort gangavstand fra barnehagen, og barnegruppene besøker stadig de store gresslettene her. Barna i barnehagen får tilknytning til nærmiljøet, og skaper gode opplevelser og lek på de mange og faste turdestinasjonene. Vi har blant annet andedammen, klatretreet og ramlapinnen med egen bålplass i skogen.

Barnehagen holder til i et rolig boligstrøk med lite trafikk. Det er et stort og naturpreget uteområde tilhørende barnehagen, med både bålplass, variert terreng og lekeapparater tilpasset de ulike aldrene som barnehagen representerer. Uteplassen er delt i to soner, hvor et tilhører 1-3 åringene og et tilhører 4-5 åringene. Vi besøker gjerne hverandre og utforsker hverandres lekemiljøer og apparater.

Inne er barnehagen delt med mange og ulike rom tilhørende avdelingene. Disse innbyr til varierte leketilbud. Vi har blant annet konstruksjonsrom, språkrom, aktivitetsrom og prosjektrom. Andre rom er soneinndelte, hvor de ulike sonene representerer ulike leke- og aktivitetsmuligheter i samme rom. Barnehagen er opptatte av at alle barn skal inkluderes i lek og sosialt samspill i barnehagen.

Ta gjerne kontakt for å avtale et besøk:

kajabh@online.no