Barnehagens satsningsområde

«Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre, og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill». (Rammeplanen 2017:22)

Barnehagen har i lang tid valgt å ha sosial kompetanse som satsningsområde, og dette ønsker vi å jobbe videre med også i nytt barnehageår. Barnehagen ønsker å fordype seg i et godt psykososialt miljø i dette arbeidet.

Sosial øvelse gir barn erfaringer som er nødvendig for å mestre ulike situasjoner gjennom livet. Opparbeiding av vennskap har stor betydning for barns utvikling av sosial kompetanse. Den sosiale kompetansen utvikles i samspill med andre barn og voksne. Personalet må være bevisste sin rolle i kommunikasjon, væremåte og i sine handlinger for å være gode rollemodeller og veiledere for barna i barnehagen. Alle barn skal få oppleve at de er betydningsfulle for fellesskapet, og de skal være i positive samspill med barn og voksne i barnehagen.

Barnehagen ønsker å ha en rød tråd i sitt kontinuerlige arbeid med satsningsområdet, sosial kompetanse, hvor vi fordyper oss i inkluderende fellesskap gjennom å skape inkluderende lekemiljøer og felles samlingspunkter. Vi vet at felles opplevelser ofte danner grunnlag for gode relasjoner. Vi vil ha økt fokus på det fysiske miljøet i vår utforming av temarom og felles temaarbeid i barnehagen som rammeverk for disse samlingspunktene. Barnehagen er opptatt av trygghet, omsorg, lek og vennskap og derfor har vi også valgt sosial kompetanse som satsningsområde. Det jobbes parallelt med inkluderende lekemiljøer, når vi vet at det fysiske miljøet er av betydning for utvikling av den sosiale kompetansen. Leken er den viktigste aktiviteten i barnas liv, og leken gir gode vilkår for sosial øvelse og utvikling, fellesskapsfølelse og vennskapsetablering.

Barnehagens overordnede mål henger tett sammen med vårt satsningsområde:

«Barna i barnehagen skal få styrket sin selvfølelse gjennom å bli møtt med anerkjennelse og respekt fra alle voksne». For å nå målet er det en forutsetning at personalet jobber aktivt med øvelse og læring i sosiale ferdigheter. Slik utvikles forståelse og gode verdier omkring begrepene, som barna tar videre i sine relasjoner og i samspill med andre. Personalet i barnehagen har utarbeidet noen tanker om hvordan å praktisere dette i vårt arbeid (ref. bildet over). Målet er «Alle barn skal føle seg bra nok som den de er».